Școala românească, față în față cu educația digitală. De ce nu ar mai trebui să îi considerăm echipați pentru educație digitală pe elevii și profesorii care dețin un smartphone

Școala românească, față în față cu educația digitală. De ce nu ar mai trebui să îi considerăm echipați pentru educație digitală pe elevii și profesorii care dețin un smartphone
Publicat: 25/11/2022, 14:33
Actualizat: 25/11/2022, 14:37

Cel  puțin 146.248 de elevi și 19.785 de profesori nu au fost echipați, de-a lungul celor trei ani pandemici, cu dispozitive digitale pentru o educație online de calitate. Implementarea din fonduri europene a unui catalog școlar electronic național se lasă încă așteptată, așadar finanțarea se va întoarce la bugetul european. În plus, elevii și profesorii care dețin un smartphone nu ar mai trebui să fie considerați echipați pentru educație digitală, deoarece este neconform pentru o bună înțelegere și calitate a procesului educațional. Sunt doar câteva dintre concluziile punctate în cadrul raportului ”Digitalizarea educației preuniversitare – de la pandemie la o nouă lege”, realizat de Societatea Academică din România (SAR), prin proiectul Monitorul Educației din România.

Scopul raportului, susțin autorii care s-au ocupat de luni bune pentru a strânge toate datele prezentate, este acela de a readuce  pe agenda publică subiectul educației digitale în toată complexitatea lui, după trei ani școlari desfășurați sub semnul pandemiei.

Câți elevi și profesori au beneficiat de echipamente digitale și câți mai au nevoie? Ce fel de echipamente există acum în interiorul sistemului de învățământ? Cum au fost formați profesorii pentru a preda digital? Cum arată cadrul juridic în privința digitalizării educației și care sunt prevederile incluse în forma noii legi a educației? Sunt câteva dintre întrebările la care se răspunde, cu date și cifre concrete, în raportul realizat de Societatea Academică din România.

Reamintim că în anul 2021, cea mai mare pondere a persoanelor cu vârsta cuprinsă între 16 și 74 de ani care aveau minimum competențe digitale de bază s-a înregistrat în Țările de Jos și Finlanda (ambele cu 79%), urmate de Irlanda (70%).  La polul opus, cel mai scăzut procent a fost în România (28%), Bulgaria (31%) și Polonia (43%).

”În zonele de echitate, e nevoie de dotarea cu echipamente a elevilor aflați în nevoie”

„În prezentarea raportului, am punctat nevoia revizitării amplului demers SMART-Edu 2021-2027, a internalizării bunelor practici înmagazinate în perioada pandemiei și a flexibilizării legislației în sensul descentralizării și al debirocratizării. Sunt necesare intervenții în zona de echitate, unde trebuie întreprinse eforturi pentru dotarea cu echipamente conforme a tuturor școlilor și elevilor aflați în nevoie, dar și în zona de inovare, creare de conținut, dezvoltare de granturi pentru noi tehnologii care pot genera învățare, parteneriate cu mediul privat.
Digitalizarea nu este viitorul, este prezentul, iar Guvernul ar trebui să dea dovadă de maturitate politică și să arate, prin noul pachet legislativ în domeniul educației, faptul că echipamentele digitale cumpărate, eforturile întreprinse și profesorii formați sunt toate măsuri care vor avea o continuitate în interiorul sistemului.
Îmi place să cred că, prin intermediul acestei analize, vom da imboldul necesar Ministerului Educației pentru a realiza propria radiografie – cantitativă și calitativă – cu privire la digitalizarea sistemului de învățământ preuniversitar. Date, nu povești. Este un exercițiu eminamente necesar pentru a ne asigura că investițiile viitoare vor fi calibrate nevoilor, dar și o dovadă de responsabilitate față de banul public”, a spus Antonia Pup, coordonator advocacy la Societatea Academică din România, cu sprijinul voluntarilor din cadrul Monitorului Educației.
Antonia Pup, Coordonator advocacy la Societatea Academică din România
Antonia Pup a fost reprezentanta elevilor până la terminarea liceului, în 2020, ea fiind absolventa cu media 10 la bacalaureat care a refuzat cei 3.000 de lei dați de Guvern, pentru a atrage atenția asupra problemelor din sistemul de învățământ.

Concluziile raportului

Deși este în vigoare din 2020, Legea 109/2020 nu este aplicată nici astăzi, existând, potrivit datelor furnizate de instituții, cel puțin 146.248 elevi și 19.785 profesori care nu au fost echipați cu dispozitive digitale pentru educație online de calitate.

Ministerul Educației nu și-a îndeplinit atribuția de furnizare de echipamente digitale elevilor și profesorilor aflați în nevoie și nici nu a dezvoltat un mecanism prin care actorii implicați în procesul educațional să poată solicita acest tip de facilitate. Inclusiv în județe cu un nivel de trai mai ridicat, nevoia accesului la echipamente digitale persistă – de exemplu, în județul Ilfov, 4.400 de elevi și 870 de profesori nu dispun de  echipamente digitale.

Din perspectiva infrastructurii pentru educație digitală, se impune o revizitare a datelor furnizate prin intermediul SIIIR în timpul pandemiei, astfel încât Ministerul Educației să aibă o evidență clară asupra numărului de elevi și profesori care au/nu au acces la echipamente digitale care să le permită să acceseze resurse educaționale deschise.

În acest sens, nu ar mai trebui să îi considerăm echipați pentru educație digitală pe elevii și profesorii care dețin un smartphone, întrucât acest echipament este neconform pentru digitalizarea calitativă a procesului educațional.

Deși principalele resurse utilizate pentru digitalizarea educației au fost tabletele achiziționate prin intermediul programului guvernamental Școala de acasă, dar și cele achiziționate prin intermediul programului POC, la începutul pandemiei, acestea nu sunt echipamente care să permită o digitalizare a educației conformă și de calitate.

Conectivitatea în unele școli și licee rămâne un deziderat în cazul unităților de învățământ aflate în zonele albe, fără acces la internet, dar și în unele școli din județe mai dezvoltate, dar care nu au nici măcar un website funcțional.

Inexistența unui catalog școlar electronic național, disponibil în regim gratuit, standardizat, care să ușureze raportarea absențelor de exemplu, a determinat școlile să se orienteze către resursele deja existente în piață. Proiectul în valoare de 48,47 milioane de euro (100% fonduri europene) pentru crearea Sistemului informatic de management al școlarității (SIMS – Catalogul Electronic) nu a fost implementat, așadar finanțarea se va întoarce la bugetul european.

La nivelul sistemului de învățământ preuniversitar, nu există o înțelegere comună cu privire la ceea ce înseamnă conținutul educațional de calitate în mediul digital, iar Ministerul Educației nu are o politică proprie privind standardele pentru aceste resurse educaționale deschise.

Lipsa unei Biblioteci școlare virtuale a făcut ca învățarea asincronă să fie îngreunată. O soluție la care au apelat cele mai multe dintre școli a fost realizarea de resurse de învățare proprii.

La capitolul formare profesională, peste 69 de mii de profesori au participat la cursuri pentru dobândirea de competențe și abilități în domeniul pedagogiei digitale, iar Casele Corpului Didactic, în marea lor majoritate, au decis ca, de acum încolo, oferta educațională va include și activități hibrid/online.

La fel ca în cazul conținuturilor educaționale, se impune o strategie concretă a Ministerului Educației pentru a ne asigura că aceste cursuri sunt de calitate, adaptate exigențelor actualei generații și a tendințelor impuse de sistemele educaționale mai performante.

”Continuăm cu digitalizarea? În ce mod? Sunt interogații care merită să fie adresate de către instituția responsabilă de gestionarea procesului, Ministerul Educației”, susțin autorii raportului ”Digitalizarea educației preuniversitare – de la pandemie la o nouă lege”, realizat de Societatea Academică din România (SAR).

Mara Răducanu
Mara Răducanu este jurnalist de eveniment. A terminat Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din București și a lucrat la mai multe publicații, mai mult
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Dezvăluiri tulburătoare. Rana fatală a Prințesei Diana, "mică, în locul nepotrivit și foarte rară”, care...
Palatul Buckingham a început să planifice funeraliile Regelui Charles. Ce se va alege de Regina...
Fostul vicepreședinte al Parlamentului Republicii Moldova i-a cerut lui Ion Țiriac să îi premieze și...
Avertismentul pensionarilor nemulțumiți de noile decizii: „Ne-au amăgit. Or să primească la vot ce merită”...
Roxana Dobre a tăcut cât a tăcut, dar nu a mai suportat și a spus...
Site-ul unde mii de oameni își caută un partener cu care să își pună capăt...
ŞOC! Fiica lui Năstase: 'Am fost preşul lui dintotdeauna, încă de când a vărsat vin...
Recunoști fetița din imagine? Acum are 39 ani și este adorată de sute de mii...
Cât scot lunar din buzunare chiriașii din cartierul Primăverii sau Kiseleff, pentru un apartament. Capitala...
Snopit în bătaie de un vecin, Cristian a murit! "Fiecare os din fața lui e...
14 copii din Buzău au rămas orfani de tată, după un accident cumplit. Cum s-a...
Pictorial de senzaţie cu cei mai obraznici 'iepuraşi' din România. Andreea Bălan, Anda Adam, Lavinia...
Ce reprezintă litera B la o mașină cu transmisie automată. Explicația fiecărui mod
Taxiurile fără şofer le iau pâinea de la gură taxiurilor clasice: apelare facilă şi preţuri...
ASTRONOMII au obținut primele imagini cu STEAUA NORDULUI! Cum arată POLARIS?
Ungaria a abandonat. Dezastru istoric pentru Viktor Orban. Maghiarii au înlemnit
Stațiunea de vie pentru pensionari. Este locul ideal din România
Ce au vrut să mânânce Ed Sheeran și Chris Hemsworth în România. Unde au ținut...
"Ultima misiune pentru Roberta". Ea este polițista de 21 de ani, ucisă de remorca unui...
Anamaria Prodan, depre cât de mult îi seamănă copiii. Ce anume îi spunea mama ei...
Valul de căldură continuă! Zeci de județe în alertă, temperaturile ating cote alarmante
BANCUL ZILEI. Bulă merge la o tipă acasă. Dormitorul era plin de jucării de pluș....
În concediu cu mașina prin Europa, în vara anului 1914